niedziela, 22 czerwca 2014

PKP Kościan

Terminal PKP Kościan - 2014. Witaj Europo!
Kościan jest niespełna 25-tysięcznym miastem powiatowym w wojewódzwtwie wielkopolskim. Jest zlokalizowany przy to magistrali E59 czyli ważnej linii łączącej Poznań z Wrocławiem. Kościański dworzec PKP znajduje się na stacji węzłowej, która w okresie świetności skupiała tory z 4 kierunków. Obecnie pozostały na niej 2 czynne pasażersko kierunki – na Wrocław i Poznań. Linie do Gostynia i Grodziska Wielkopolskiego zostały zawieszone pasażersko w 1989 i 1991 r. 

Przed remontem
Tory w kierunku stacji Grodzisk Wlkp. nadal istnieją i są wykorzystywane przez Grodziską Kolej Drezynową. Były również plany wykorzystania odcinka do Bonikowa przez ruch towarowy zaopatrujący lokalne firmy w surowce, ale temat ostatnimi czasy przycichł.
Kształt i układ budynku dworca kolejowego w Kościanie nie zmienił się w zasadzie od początku swojego istnienia. Jedynie jego stan mocno podupadł w latach 90 i na początku XXI w. Obiekt został w 2014 gruntownie odremontowany i odmalowany czego efekt widzimy na zdjęciach. Potencjalnego pasażera może cieszyć oko zwłaszcza gruntownie zmodernizowana poczekalnia (foto poniżej). Chociaż z drugiej strony ulotnił się z niej cały niepowtarzalny w Europie Zachodniej sakralny klimat PKP...

bezdomny kościan
Stary design poczekalni na dworcu
Z racji, że zdjęcia wewnątrz (poniżej) zostały zrobione ok. 22.30, podejrzewam iż jest czynna całą dobę . Wnętrze jest monitorowane co utrudnia pobyt "pasażerom bez biletów".

poczekalnia kościan
Nowa stylistyka poczekalni. Całkiem całkiem!
Tory w kierunku Grodziska Wlkp. nadal istnieją i są wykorzystywane przez Grodziską Kolej Drezynową. Były również plany wykorzystania odcinka do Bonikowa przez ruch towarowy zaopatrujący lokalne firmy w surowce ale temat ostatnimi czasy przycichł.

pkp kościan
Wieczorem przed modernizacją (lato '13)
Po zmianach z beżu ściany stały się przyjemnie szare. Niestety wskutek modernizacji z gmachu budynku zniknął neon z napisem "dworzec kolejowy" – szkoda, mogły by ciekawie uzupełniać oświetlenie elewacji i dodawać klimatu wieczorem. Przy dworcu nadal straszą starym klimatem PKP przejścia podziemne, które po obfitych opadach były swego czasu zalewane wodą. Martwi słaby stan zamurowanej wieży wodnej przy peronie 1. Na peronach (jeszcze przed ewentualnym liftingiem) znajdują się ławki. Niby oczywistość ale nie na każdym dworcu można doświadczyć takiego komfortu.

nowy dworzec pkp kościan
Nawet kwiatki posadzili między podkładami!:)
Gdyby zostawili neon (pewnie jarzył się na niebiesko) - oceniłbym modernizację na wielki plus i wzór do naśladowania. Bez tego jest "w miarę OK". Obiekt nie straszy jak poprzednio, wręcz budzi pozytywne skojarzenia swoją estetyką i przede wszystkim jest funkcjonalny - z dworca blisko na perony, są ławki i czynna poczekalnia


 (Więcej zdjęć z opisywanymi neonami sprzed remontu tutaj)

1 komentarz:

  1. Ostatnio zaliczyłam dwa dworce, wrocławski i kołobrzeski, co prawda tylko turystycznie, ale;)
    A przez Grodzisk przejeżdżałam, ale późno, wieczorową pora, spiesząc do Wolsztyna i pomyslałam o Tobie;)

    OdpowiedzUsuń